Depresyon

DEPRESYON

 

BÜREM/BÜSÖD

 

BÜREM

Boğaziçi Üniversitesi

Öğrenci Rehberlik ve Psikolojik

Danışmanlık Merkezi

 

Adres: B.Ü. Güney Kampüs,

Revir Üzeri,

P.K. 34342 Bebek, İstanbul

Tel.: (0 212) 359 71 39

Faks: (0 212) 287 29 58

E-Posta: burem@boun.edu.tr

Web Sitesi: http://burem.boun.edu.tr

 

BÜSÖD

Boğaziçi Üniversitesi Sarıtepe Kampüsü

Öğrenci Destek Birimi

 

Adres: B.Ü. Kilyos Sarıtepe Kampüsü,

  YADYOK Binası, Kat: 3

  P.K. 34450 Sarıyer, İstanbul

Tel.: (0 212) 359 7969

E-Posta: busod@boun.edu.tr

Web Sitesi: https://busod.boun.edu.t

 

 

 

DEPRESYON NEDİR?

Duygularımız çeşitlilik gösterir; her zaman sevinçli, mutlu ve umutlu olamayız. Bazen kendimizi depresif (çökkün); morali bozuk ya da üzüntülü hissetmemiz olağandır. Duygular genellikle bir durum karşısında ortaya çıkar ve zaman içinde değişir. Ancak çökkünlük duygusu uzun sürüyor, giderek yoğunlaşıyor ya da sıklıkla yineleniyorsa, ona fiziksel ve davranışsal bazı belirtiler eşlik ediyorsa ve tüm bunlar sağlığımız ile sosyal ilişkilerimizi olumsuz etkiliyorsa “depresyon” rahatsızlığı çekiyor olabiliriz.

Depresif belirtiler hemen her yaş grubunda yaşanabilir. Üniversitemiz öğrencileri üzerinde yapılan (Şen, 2005) bir araştırmada örneklemdeki 1089 öğrencinin %26'sının hafif, %19'unun belirgin ve %8'inin yoğun depresif belirtiler gösterdiği görülmüştür.

Depresyonun Olası Nedenleri Nelerdir?

Zorlayıcı yaşam olayları depresyonu tetikleyebilir. Bazı kişisel özellikler, genetik etkenler, travmatik yaşantılar ve fiziksel sağlığınızdaki bazı değişimler de depresyona yol açabilir. Kimi zaman görünürde bir neden yokken de kendinizi depresif hissedebilirsiniz.

Depresyonu tetikleyebilecek bazı nedenler:
•  Büyük yaşam değişiklikleri,
•  Hormonal değişimler,
•  Sevilen(ler)den ayrılık,

• Önemli birinin kaybı,
•  Çevre üzerindeki denetimin kaybı; yaşamdaki şanssız olayları değiştirmek için hiçbir şeyin yapılamayacağı düşüncesi,
•  Gerçekçi olmayan beklentiler,
•  Düş kırıklığı,
•  Başarısızlıklarla karşılaşma,
•  Bazı hastalıklar ya da enfeksiyonlar,
•  Mevsim değişimi,
•  Bedende kimyasal denge değişimleri,
•  Bazı ilaçlar (uyuşturucu, reçeteli ilaçlar, vb.)

 

Üniversite öğrencileri için depresif duygu durumuna yol açabilen en yaygın yaşantılar arasında şunlar sıralanabilir:
•  Aileden ayrı kalmak,
•  İlk kez yurtta kalıyor olmak,
•  Başarılı olma baskısı,
•  Üniversite yaşamı ile ilgili beklentilerde düş kırıklıkları,

•  Sağlıklı arkadaş ilişkilerinin kurulamaması.

 

Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Depresyonun duygusal, bedensel, davranışsal ve düşünsel bazı belirtileri vardır:

Duygusal Belirtiler. Üzüntü, kaygı, suçluluk, kızgınlık, çaresizlik, umutsuzluk hisleri.

Bedensel Belirtiler. Çok fazla ya da çok az uyumak, çok yemek ya da iştahını kaybetmek, fazla kilo almak ya da vermek, kabızlık ya da ishal, başka bir hastalıkla açıklanamayan baş ya da sırt gibi ağrılar, (kadınlarda) düzensiz adet görmek, cinsel isteğin aşamalı olarak kaybı.

Davranışsal Belirtiler. Nedensiz yere ağlamak, diğer insanlardan ve yeni durumlardan kendini geri çekmek, kolayca sinirlenmek, gündelik olaylarla başa çıkmakta zorlanma, hedef koymada ve ulaşmada isteksiz olmak, görünümüne ilgi göstermemek, önceden ilgi gösterilen etkinliklere olan ilgiyi yitirmek, kendini iyi hissetmek için ilaç, alkol ya da madde kullanmak.

Düşünsel Belirtiler. İntihar gibi kendine zarar verme düşünceleri, başarısızlık duygusu, sürekli kendini eleştirmek, şanssız olaylar için kendini suçlamak, gelecek hakkında kötümser olmak.

Yukarıdaki belirtilerden bazıları sizde varsa bu durumu göz ardı etmeyin. Depresyon ciddiye alınıp tedavi edilmesi gereken, ihmal edilirse kişinin yaşam doyumunda kayba ve gündelik işlevlerinde düşüşe neden olabilen bir ruh halidir. Depresyon tedavisi olan bir rahatsızlıktır, ancak bir ruh sağlığı uzmanı ile görüşülmesi, bazen ilaç tedavisi gerekir.

Depresyondaysanız Ne Yapmalısınız?

• Duygularınızın farkına varmaya ve sizi neyin rahatsız ettiğini anlamaya çalışın. İlişkisel sorunları, soruna dâhil insanlarla ya da anlayışlı bir arkadaşınızla konuşmak bazen daha yoğun gerginlik ve üzüntü yaşamadan bir çözüme ulaşmanızı sağlayabilir.

• Şu sıralar neden böyle olduğunuzu anlamak için kendinize zaman tanıyın.
• Ani kararlardan kaçının. Sizi kapana kısılmış ya da kısıtlanmış hissettirebilecek kararlar vermemeye çalışın, bu tarz kararları daha iyi hissettiğiniz bir döneme bırakın.
• Kendinizi eleştirmekten ve suçlamaktan kaçının.
• Duygu durumunuzun getirdiği hareketsizliğe direnin. Günü yatakta geçirmeyin, sizi yormayacak etkinliklerde bulunun.
• Beden hareketleri (sevdiğiniz bir sporu) yapın. Bedensel etkinlik gerginliğinizi atmaya, uykunuzu düzenlemeye yardımcı olur ve daha iyi hissetmenizi sağlar.
• Sevdiğiniz etkinliklere zaman ayırın ya da yeni bir etkinlik deneyin.
• Olumlu yaşantılarınıza odaklanın.
• Başarılarınızın haftalık listesini tutun.
• Güçlü yönlerinizi keşfetmeye çalışın.
• Kendinize gerçekçi hedefler koyun.
• Günlük etkinliklerinizin haftalık programını yapın, sonu sosyal etkinlikler içersin.
• Durumunuzu hafifletmek, unutmak için alkol ya da diğer maddelere yönelmeyin. Bunlar ilk dönemde rahatlatıcı gibi gelseler de sonrasında kendinizi daha kötü hissettirirler.
• Çevrenizden sosyal destek almaya çalışın.
• Kendinizi gergin hissettiğinizde kullanmak üzere rahatlama teknikleri öğrenin.
• Eğer depresyon belirtileri sürüyorsa bir uzmandan yardım alın.
• İyileşmek zaman alır. Kendinize zaman tanıyın.

Depresif Bir Yakına Nasıl Yardım Edilebilir?

•  Ona neler hissettiğini bildiğinizi söylemeyin, yalnızca dinleyin ve anlamaya çalışın. Bazen yalnızca paylaşmak, daha iyi hissettirebilir.
•  Destekleyici ve sabırlı olun.
•  Onunla ilgilendiğinizi ve yanında olduğunuzu bilmesini sağlayın.
•  Depresyonun bir anda kolayca atlatılabilecek bir şey olmadığını anlayın.
•  Eğer belirtiler sürüyor ve günlük etkinliklerini olumsuz etkiliyorsa, uzmandan yardım alması için onu cesaretlendirin.